به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، در شرایط کنونی بازار خودروی کشورمان که قیمتها بهصورت روزانه افزایش پیدا میکند، اگر با بودجهای در حدود یک میلیارد تومان به دنبال خودرویی صفرکیلومتر باشید، انتخابی جز محصولات داخلی نخواهید داشت. بااینحال، همه از کیفیت نازل و مشکلات خودروهای ایرانی باخبر هستیم و به همین دلیل، برخی ترجیح میدهند با همین بودجه، سراغ خودروهای کارکرده خارجی بروند. البته این خودروها هم که حداقل پانزده سال از عمرشان گذشته، با مشکلاتی مثل کارکرد بالا، فرسودگی قطعات و از همه مهمتر، هزینههای نگهداری بالا مواجه هستند ولی بااینوجود، از دید برخی هنوز هم گزینههای بهتری نسبت به خودروهای داخلی صفرکیلومتر محسوب میشوند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم بهترین خودروهای خارجی (وارداتی یا مونتاژی) که با بودجهای بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند را معرفی کنیم.
رنو مگان مدل ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲
قیمت: بین ۹۵۰ میلیون یا یک میلیارد تومان
یکی از خودروهای خوشنام و محبوبی که توسط پارسخودرو مونتاژ شد، رنو مگان بود. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ ۱٫۶ لیتری به بازار آمد اما از سال ۱۳۸۷ پارسخودرو عرضهٔ نسخهٔ قویتر ۲ لیتری را آغاز کرد که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت میگیرد. ازآنجاییکه مگان تا سال ۱۳۹۳ توسط پارسخودرو مونتاژ میشد، از لحاظ فراوانی قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر خودروهای خارجی این رنج قیمتی دارد ولی از این سدان فرانسوی انتظار امکانات زیادی را نداشته باشید. همچنین نمونههای دستدوم مگان در این بازهٔ قیمتی معمولاً کارکردی بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر دارند.
نیسان ماکسیما مدل ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴
قیمت: بین ۹۵۰ میلیون یا یک میلیارد تومان
با همین بودجه میتوانید سراغ یکی دیگر از خودروهای مونتاژی محبوب پارسخودرو یعنی نیسان ماکسیما بروید. این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۱ روی خط تولید پارسخودرو رفت و برای یک دهه تولید شد و حتی با وجود عرضهٔ رقبای وارداتی جدیدتر همچنان خریدار داشت. ویژگی برجستهٔ ماکسیما در این بازهٔ قیمتی، برخورداری از پیشرانهٔ ۳ لیتری V۶ با ۲۲۷ اسب بخار قدرت است که با هیچکدام از خودروهای داخلی قابل قیاس نیست. ماکسیما همچنین از کابین جادار و دوام فنی مناسبی برخوردار است ولی از سوی دیگر، با بودجهٔ حدود یک میلیارد تومان باید سراغ نمونههای قدیمی اوایل دههٔ ۸۰ بروید که کارکردی حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر یا بیشتر دارند و ممکن است هزینههای تعمیرات سنگینی روی دستتان بگذارد.
مزدا ۳ مدلهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸
قیمت: بین ۹۵۰ میلیون یا یک میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان
بدون شک مزدا ۳ یکی از محبوبترین خودروهای مونتاژی ایران بوده است. این خودرو که تقریباً همزمان با مگان به ایران آمد، به لطف رانندگی اسپرت، پیشرانهٔ سرحال و کیفیت بالا خیلی زود پرفروش شد. مزدا ۳ در دو نسل توسط گروه بهمن مونتاژ شد که با بودجهٔ مدنظر ما فقط امکان خرید نسل اول وجود دارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تحویل میدهد. با بودجهای تا ۱٫۲ میلیارد تومان میتوان سراغ آخرین نمونههای مونتاژی نسل اول مزدا ۳ بروید که کارکردی حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر دارند اما هنگام خرید باید دقت بالایی داشته باشید تا بعداً با هزینههای سنگین تعمیرات مواجه نشوید.
مزدا ۲ مدلهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱
قیمت: بین ۹۵۰ میلیون یا یک میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان
اگر با همین بودجه خواهان خودرویی مدل بالاتر و با کارکرد کمتر هستید ولی همچنان میخواهید لوگوی مزدا را روی جلوپنجره ببینید، میتوانید سراغ مزدا ۲ بروید. هاچبک کوچکی که هرچند برخلاف برادر بزرگترش مدت کوتاهی در ایران تولید شد اما در همین مدت با استقبال مناسبی مواجه شد و هنوز هم در بازار دستدوم شرایط خوبی دارد. مزدا ۲ از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور، در حد رقبای صفرکیلومتری مثل پژو ۲۰۷ است و از لحاظ امکانات هم حرفی برای گفتن ندارد ولی کیفیت ساخت بالا برگ برندهٔ اصلی آن است.
هیوندای آوانته مدلهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹
قیمت: بین ۹۰۰ میلیون یا یک میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان
اگر با حدود یک میلیارد تومان محصول بزرگتری از هیوندای میخواهید میتوانید سراغ آوانته بروید. سدان خوشنامی که بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ توسط کرمان موتور مونتاژ شد و نظر خریداران زیادی را جلب کرد. آوانته در نسخههای دستی و اتوماتیک در ایران مونتاژ شد که هردو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور مجهز هستند. استهلاک پایین، سواری عالی و کیفیت مناسب از نقاط قوت آوانته هستند ولی نمونههای دستدوم آن معمولاً کارکرد بالایی بین ۲۵۰ تا بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر دارند. البته با حدود یک میلیارد میتوان سراغ نمونههای دستی مدل بالاتر و با کارکرد کمتری رفت.
کیا سراتو مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹
قیمت: بین ۹۵۰ میلیون یا یک میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان
کیا سراتو سابقهٔ زیادی در بازار کشورمان دارد و همهٔ نسلهای آن را در ایران دیدهایم. این خودرو زمانی که نسل دومش توسط سایپا مونتاژ شد به شهرت بیشتری در ایران دست یافت اما در حال حاضر با حدود یک میلیارد تومان نمونههای مونتاژی سایپا را نمیتوان خرید و باید سراغ نسل اول سراتو بروید که بهصورت محدود در مدلهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ توسط اطلس خودرو بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه شد و خیلی شناختهشده نیست. این سدان کرهای به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است. نسل اول سراتو کیفیت بالا و استهلاک نسبتاً پایینی دارد اما قطعات یدکی آن به فراوانی خودروهای پرفروشتری مثل مگان و مزدا ۳ نیست.
تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹
قیمت: بین ۹۰۰ میلیون یا یک میلیارد ۱۵۰ میلیون تومان
نسل دوم تویوتا یاریس در نسخههای هاچبک و سدان در مدلهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به ایران آمد. یکی از مشکلات این خودرو غیر از طراحی عجیب صفحه آمپر که در میانهٔ داشبورد قرار گرفته بود، امکانات اندک حتی در فولترین نسخه در قیاس با خودروهای آن زمان بود. علاوه بر این، یاریس از پیشرانه ۱٫۳ لیتری ضعیفی استفاده میکند که تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، استهلاک و مصرف سوخت پایین، کیفیت ساخت بالا و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک از نقاط قوت یاریس در قیاس با خودروهای داخلی صفرکیلومتر مثل شاهین و تارا دستی است. هماکنون با بودجهای تا ۱٫۲ میلیارد تومان میتوان یاریس سدان مدل ۲۰۰۹ با کارکرد زیر ۲۰۰ هزار کیلومتر پیدا کرد.
۲۲۷۳۲۲
بدون دیدگاه